Loading...

 

Gratis minikursus: Har du styr på rusmiddelpolitikken?

 

På baggrund af en spørgeskemaundersøgelse, jeg foretog for nogen tid siden, fik jeg bekræftet følgende:

50% af alle respondenterne arbejder i en virksomhed med en nogenlunde fungerende rusmiddel-/misbrugspolitik, 50% ville ønske deres arbejdsplads i det mindste havde taget stilling til problematikken!

Hør lige, hvad jeg har at sige om det:

 

 

Du kan jo starte med at spørge dig selv om følgende:

  • Kender jeg min virksomheds holdning til brug/forbruget af alkohol og andre stemningsændrende midler?
  • Hvem gælder en evt. rusmiddelpolitik for her i huset? Funktionærer, timelønnede, rengøringsfirma, indhyret hjælp, vikarer osv.?
  • Hvor gælder politikken? Kun her på adressen, eller også for udstationerede medarbejdere? Rejsemontører? Under salgsrejser?
  • Hvornår træder den i kraft? Når jeg stempler ind, eller når jeg kører hjemmefra?
  • Er der undtagelser til politikken?
  • Ved jeg helt præcist, hvem jeg skal kontakte, hvis jeg observerer en kollega have et misbrug?
  • Kender jeg konsekvenserne af misbruget?
  • osv. osv.

 

Det er et faktum, at de færreste afhængige selv søger hjælpen... de skal have et kærligt skub.

Det kræver naturligvis, at mennesker omkring dem kender symptomerne på afhængighed, - gør du det? Prøv at downloade testen nedenfor og se, om du er helt på det rene med, hvad du skal være opmærksom på:

 

 

Virksomheder med en rusmiddelpolitik oplever en masse fordele, som andre virksomheder uden det samme beredskab ikke gør. Hvis man skal opfinde den dybe tallerken hver gang, en medarbejder udviser tegn på afhængighed, går der en masse ressourcer, tid, omkostninger osv. til spilde.

Hvis du skal være en af de virksomheder, der tager det sociale ansvar alvorligt, så er mit kursus "Oprettelse af en rusmiddelpolitik" lige noget for dig. Tjek det her: